UMP-wrzuty

**** Tu wrzucamy materiały do UMP.
Uwaga, nowy użytkownik nie może dodawać załączników. Prosimy poczekać na nadanie uprawnień.

--->>> tymczasowo: konta są zakładane ręcznie. Napisz maila z loginem na ump()ump.waw.pl
Przeczytaj http://ump.fuw.edu.pl/wiki/GDPR o ochronie danych osobowych.

Zgłoszenie o braku /nieprawidłowym przebiegu/ drogi należy uzupełnić o ślad GPS.

***** BARDZO prosimy
1.) nie robić "śladów" na podstawie komercyjnych map. Średnio chętnie też widzimy dane na podstawie skanów, googlemaps itp.
-----> Zastrzegamy, że w wypadku wątpliwości co do legalnego pochodzenia danych, możemy je zignorować.

2.) grupować uwagi (wolimy 10 uwag z jednego miasta dostać jako jedno zgłoszenie, niż jako 10)

3.) Wybrać w kategorii zgłoszenia rejon UMP, którego zgłoszenie dotyczy, albo przynajmniej w temacie zgłoszenia opisać rejon Polski lub większe miasto, z rejonu którego są te dodatki/poprawki. W przypadku zgłaszania problemów ogólnych (routing itp.) - na jakim sprzęcie i z jaką wersją mapy problem występuje.

4.) zapoznać się z bardzo krótkim poradnikiem http://ump.fuw.edu.pl/wiki/Jak_zglaszac

Radary zgłaszamy przez Formularz ( http://mapa.ump.waw.pl/ump-www/ - zakładka "Zgłoszenie"), tak samo jak inne punkty (kiedyś: na http://www.garniak.pl/viewtopic.php?t=854)
Lista zgłoszeń

FS#21069 - UMP Wrocław - A4 Kostomłoty - przestało gadać w nuvi

Przydzielony do projektu: UMP-wrzuty
Zgłoszone przez sdsyc (sdsyc) - poniedziałek, 25 lipiec 2016, 22:39 GMT+2
Ostatnio edytował Łukasz Dercz (Sędziwy) - niedziela, 04 czerwiec 2017, 21:33 GMT+2
Typ zgłoszenia Uzupełnienie mapy (diff)
Kategoria Mapy → UMP-Wroclaw
Status Zamknięte
Przydzielone do Nikogo
System operacyjny Garmin
Ważkość Niska
Priorytet Normalny
Rozpoznane w wersji whatever...
Do realizacji w wersji Nie zdecydowano
Do realizacji do dnia Nie zdecydowano
Procent zaawansowania: 100%
Głosy 0
Prywatne Nie

Opis

Na węźle A4 Kostomłoty viago przestało gadać.
Zjazdy zmieniłem na x08
Zgłoszenie zależy od

Zamknięte przez  Łukasz Dercz (Sędziwy)
niedziela, 04 czerwiec 2017, 21:33 GMT+2
Powód zamknięcia:  Zaimplementowane
Komentarz od TomekS (ts) - wtorek, 26 lipiec 2016, 00:08 GMT+2
Ostatnio rafalpytlewski poprzerabiał większość zjazdów właśnie z 0x8/0x9 na typy 0x4/0x3 zaraz za krótkim odcinkiem samej rampy. IMHO - niepotrzebnie, a jak widać - chyba nawet błędnie, skoro takie są efekty. Wygląda na to, że trzeba będzie wszystko poprawiać z powrotem tak jak było. Za chwilę wciągnę poprawki z tego zgłoszenia, ale się załaapią chyba dopiero na popołudniową kompilację. Sprawdź proszę jaak najszybciej, czy pomogło.
Komentarz od TomekS (ts) - wtorek, 26 lipiec 2016, 00:16 GMT+2
Kostomłoty poprawione - pozostaje przetestować czy pomogło, bo tak naprawdę zmiany były dwie - typ "kontynuacji" zjazdu oraz wydłużenie "najazdu". Być może trzeba zmienić także to drugie. Przetestuj proszę czy pomogło, bo w kolejce czekają także wszystkie pozostałe zjazdy - zapewne mają ten sam problem.
Komentarz od TomekS (ts) - wtorek, 26 lipiec 2016, 00:58 GMT+2
Dodatkowe poprawki:
- Pietrzykowice poprawiłem analogicznie do Kostomłotów - zmiana typu z 0x4 z powrotem na 0x8
- Budziszów (km 112) - zostawiłem typy 0x4, ale skróciłem najazdy.
- Jarosław (km 121) został bez zmian, czyli długi najazd i typ 0x4.

Powyższe poprawki poszły o godzinie 0:50, więc nie wiem, czy zdążą się załapać na nocną/poranną kompilację. Jeśli nie, to powinny się załapać na kompilację popołudniową około 16:00. Prośba do sdsyc - sprawdź proszę, czy pomogło, w miarę możliwości także na wspomnianych powyżej węzłach i daj znać, na których jest dobrze, a na których źle.
Komentarz od Rafał Pytlewski (NaviManiak) - wtorek, 26 lipiec 2016, 08:17 GMT+2
Tak, przerabiałem te zjazdy chodziło mi o to żeby zjazd z autostrady zaczynał się w miejscu gdzie zaczyna się pas,
a zmiana niektórych kawałków zjazdów na inny typ, widziałem tak w innych miejscach więc zrobiłem żeby było jednakowo, nie miałem zamiaru niczego popsuć.

Potem dwa razy jechałem prawie tąsamą trasą przez A4 i nie zapamiętałem żeby coś mi było źle.
Komentarz od TomekS (ts) - wtorek, 26 lipiec 2016, 09:39 GMT+2
z emaila od sdsyc:

Hej.
Dyskusja o znaczeniu ramp dla komunikatów w nowszych Garminach na Garniaku
http://www.garniak.pl/viewtopic.php?f=15&t=16489

Z dyskusji na garniaku:

E... Przepraszam... :oops:
Wyważam otwarte drzwi
:arrow: http://ump.fuw.edu.pl/wiki/Komunikaty_głosowe
W przypadku gdy od jednej rampy odchodzi druga to odpowiedni komunikat (trzymaj się lewej/prawej) jest zawsze generowany

Z powyższych wynika, że jednak w przypadku autostrad zjazdy powinny być do końca rozrysowane rampami (0x8 lub 0x9). Na zachód od Wrocławia z reguły zjazdy przypominają ">---<", czyli od/do autostrady odbijają 2 odcinki jednokierunkowe (zjazd i wjazd) typem 0x8, potem jest 2-kierunkowy odcinek wspólny (był typem 0x8, teraz po poprawkach Rafała jest typem 0x3/0x4/0x5) i następnie znów rozbite na dwa (ale oba dwukierunkowe) odcinki łączące z drogą poprzeczną - też były typem rampowym, teraz są odpowiednim 0x3/0x4/0x5. Nazwijmy je kolejno A, B, C (A - przy autostradzie, B - wspólny, C - do poprzecznej).

W zasadzie wystarczyłoby, żeby A i B były typem rampa (a C już typem "zwykłym", bo wtedy mamy połączenie rampy z rampą i komunikat powinien się pojawić. Ale wtedy z kolei przy jeździe z drugiej strony (wjazd z bocznej na autostradę) pojawia się komunikat "skręć w droga ekspresowa" albo "skręć w droga zbiorcza/lokalna" zamiast "skręć w A4" lub podobnego. Przerabiałem ostatnio zjazdy w taki sposób, żeby zjazdowy odcinek A nazywał się "A4 węzeł NAZWA" (np. A4 węzeł Kostomłoty) z przypisaniem odpowiednio do Miasto=A4W lub A4E, odcinek B tak samo, ale z przypisaniem do Miasto=A4, odcinki C pozostawiałem bez nazwy, a odcinek "wjazdowy" A pozostawał nazwany "{-> A4 Wrocław, Katowice}" albo "{-> A4 Jędrzychowice}". Być może pomogłoby nazwanie także tych nienazwanych odcinków C, ale IMHO lepiej pozostawić je nienazwane i wrócić do typów rampowych, bo wtedy pada nazwa kolejnego odcinka, więc efekty powinny być takie (przykładowo):

Zjeżdżając z autostrady:
- "wyjedź w prawo na A4 węzeł Kostomłoty"
- "skręć w prawo w 2079D" / "skręć w lewo w 5"

Wjeżdżając na autostradę:
- "skręć w lewo na A4 węzeł Kostomłoty" (chyba się pojawi?)
- "trzymaj się prawej na A4 Wrocław Katowice"

Widzę, że na WWW załapały się nocne poprawki Kostomłotów (wszystko na rampy), ale pozostałe jeszcze nie - w kompilacjach pewnie będzie podobnie, więc można przetestować na Kostomłotach czy pomogło, a na pozostałych jutro.
Komentarz od sdsyc (sdsyc) - wtorek, 26 lipiec 2016, 09:59 GMT+2
Testy będę mógł zrobić dopiero jutro lub pojutrze.
@TomekS
W dyskusji na Garniaku ważniejsze są kolejne posty, http://www.garniak.pl/viewtopic.php?p=192938 i następne.
Wynika z nich, że nowe modele nuvi nie komunikują wg reguł opisanych w http://ump.fuw.edu.pl/wiki/Komunikaty_głosowe :-(
Dla komunikatów "trzymaj się prawej - lewej" dzieje się tak wyłącznie dla typów x08 lub x09.
Wniosek z dyskusji jest taki, że właściwie wszystkie rozjazdy pod dużym kątem, nie tylko w węzłach autostrad, wypadałoby kreślić "rampami", co postulowałem w  FS#20983 .
Komentarz od sdsyc (sdsyc) - wtorek, 26 lipiec 2016, 10:01 GMT+2
Jeszcze raz link do ważnego postu z Garniaka
http://www.garniak.pl/viewtopic.php?p=192934#p192934
Komentarz od Rafał Pytlewski (NaviManiak) - wtorek, 26 lipiec 2016, 10:18 GMT+2
No tak, moje urządzenie nie mówi po nazwach ulic tylko skręć w lewo/prawo itp.

sorry za zamieszanie
Komentarz od sdsyc (sdsyc) - wtorek, 26 lipiec 2016, 10:30 GMT+2
Tu nawet nie chodzi o wymawianie nazw ulic, tylko w ogóle o informowanie o manewrze.
Przy kącie ~90st nowe nuvi powie "skręć w prawo /lewo".
Ale przy kątach >120 chodzi o komunikat "trzymaj się lewej / prawej"; stare nuvi zachowywały się wg zasad opisanych http://ump.fuw.edu.pl/wiki/Komunikaty_głosowe a nowe milczą z wyjątkiem rozwidleń z rampami.
Komentarz od sdsyc (sdsyc) - środa, 27 lipiec 2016, 21:35 GMT+2
Sprawdzone w węźle Kostomłoty przy pomocy viago
Nawigacja przemówiła ;-)
Komentarz od TomekS (ts) - piątek, 29 lipiec 2016, 16:06 GMT+2
Good. czyli trzeba bedzie poprzerabiac znowu zeby wszystko bylo rampami 0x8/0x9 (odcinki A-B-C >--< wg opisu z poprzedniego mojego komentarza)
Komentarz od TomekS (ts) - niedziela, 31 lipiec 2016, 11:36 GMT+2 Komentarz od Rafał Pytlewski (NaviManiak) - poniedziałek, 01 sierpień 2016, 18:15 GMT+2
Pozwolę sobie na koniec dodać swoje trzy grosze,
jak dla mnie to w takich miejscach
http://mapa.ump.waw.pl/ump-www/?zoom=17&lat=51.04208&lon=16.59517&layers=B000000FFFFTFF&mlat=51.04261&mlon=16.59286
wolę komunikat skręć w lewo/prawo.
Komentarz od sdsyc (sdsyc) - poniedziałek, 01 sierpień 2016, 21:38 GMT+2
Wola wolą, a możliwości możliwościami. Skręć w prawo / lewo Garmin nuvi powiedziałby przy kącie ~90st. A tam faktycznie mamy "wysepki" i odejścia pod rozwartymi kątami. A przy rozwartych kątach nowsze modele nuvi gadają tylko dla ramp :-(
Komentarz od Piotr Wawrzyniak (piti) - sobota, 27 sierpień 2016, 07:12 GMT+2
Tak się po niewczasie wtrącę. To akurat miejsce można by spokojnie uprościć i wtedy byłby prosty komunikat skręć w prawo/lewo. Naprawdę nie ma sensu rysować tych wysepek bo to nic, oprócz komplikowania komunikatów, nie wnosi do mapy.
Komentarz od sdsyc (sdsyc) - sobota, 27 sierpień 2016, 08:07 GMT+2
1. Wg mnie prościej zmienić typ.
2. Zacznie się dyskusja, od jakiej wielkości wysepki rysujemy ;-)
3. Ale ogólniej chodzi mi o szersze stosowanie zasady, żeby przy rozwidleniach z szerszymi kątami stosować rampy. A nie zawsze takie rozwidlenie można zmienić na kąt prosty; np. rozwidlenia jezdni na Trasie Siekierkowskiej w Warszawie - tam viago też milczało.
Komentarz od Piotr Wawrzyniak (piti) - sobota, 27 sierpień 2016, 08:43 GMT+2
Ale tu nie ma co dyskutować. Takie rozwidlenie, oprócz tego że wygląda na mapie jak w rzeczywistości, nic nie wnosi akurat tutaj. Komplikuje wszystko, komunikaty, wyznaczanie tras (więcej węzłów, wiem pomijalne). Dając pod kątem prostym masz po prostu skręć w z każdej strony i nie ma żadnego problemu.

Co do ramp to też nie jest do końca takie fajne. Dla dróg 0x3 do 0x1 masz komendę zjedź w prawo/lewo, ale dróg poniżej masz już "wiaduktem w prawo/lewo". Aby utrzymać komendę trzymaj się musiałbyś obie nitki rysować rampami. Tak więc to nie jest takie proste po zmianie zaserwowanej przez Garmina.
Komentarz od sdsyc (sdsyc) - niedziela, 28 sierpień 2016, 13:15 GMT+2
Odpływamy od głównego problemu.
Napiszę tak - wszystko jest fajne, co służy wymuszeniu komunikatu w nowych Garminach. Nawet, jeśli będzie to "wiaduktem w ..." zamiast "zjedź ..." lub "trzymaj się ...". Czyli:
- stosowanie kątów ~90st (np. Kostomłotów)
- stosowanie ramp (w tym stosowanie ramp dla obu nitek)
Może proste nie jest, ale lepiej zmieniać żeby nuvi "gadał".
Komentarz od Piotr Wawrzyniak (piti) - niedziela, 28 sierpień 2016, 13:17 GMT+2
Tak pięknie, tylko przy okazji rozpi.... komunikaty w starszych wersjach Garminów których nadal są tysiące. Tak więc nie jest to prosta sprawa, a jak już na Garniaku pisałem, takich miejsc są pewnie tysiące albo i lepiej.
Komentarz od TomekS (ts) - niedziela, 28 sierpień 2016, 18:33 GMT+2
IMHO:
- rampy (0x9, 0x8) stosujemy tam, gdzie rzeczywiście są rampy. Czyli zjazdy z autostrad, ślimaki prowadzące na inne drogi szybkiego ruchu (co najmniej 0x3), przy czym zgodnie z wnioskami z garniaka - przy ZJAZDACH (wjazdy niekoniecznie) warto, by prowadziło przez 2 rampy po kolei, bo wtedy komunikat się na pewno pojawi. W przypadku autostrad - przy zjazdach typu "trąbka" łatwo to osiągnąć robiąc pierwszy odcinek zjazdu rampą nazwaną "Ax węzeł Jakiśtam" i z przypisaniem do np. A4W, a drugi (wspólny dla obu kierunków) tak samo nazwany, ale Miasto=A4. Przy zjazdach bez PPO trzeba niestety kombinować
- w pozostałych przypadkach IMHO *NIE NALEŻY* stosować ramp - np. zawrotki na 2-nitkowych drogach 0x3, tylko inne typy dróg. OIDP, ogólna i dobrze sprawdzająca się zasada jest taka, że różnego rodzaju łączzniki/wjazdy/zjazdy rysujemy typem o 1 niższy (w hierarchii) niż łączone drogi, czyli np. 0x4 dla dróg 0x3. Co również wymusza komunikaty, a nie generuje bezsensownych "wiaduktem..."
Komentarz od sdsyc (sdsyc) - poniedziałek, 29 sierpień 2016, 06:25 GMT+2
Czy

"ogólna i dobrze sprawdzająca się zasada jest taka, że różnego rodzaju łączzniki/wjazdy/zjazdy rysujemy typem o 1 niższy (w hierarchii) niż łączone drogi, czyli np. 0x4 dla dróg 0x3"

sprawdzono także dla nowych nuvi?
Komentarz od sdsyc (sdsyc) - niedziela, 05 luty 2017, 22:31 GMT+2
Ja mogę tylko w 2 przedstawicielach "nowych"
- Jakis czas temu po poprawce mapy sprawdzone we viago było OK
- Dziś sprawdzone w Basecamp - także OK
Komentarz od sdsyc (sdsyc) - poniedziałek, 06 luty 2017, 07:24 GMT+2
Jeszcze komentarz do komentarza :-(
Sprawdziłem dla węzła Kostomłoty, czyli dla części 'reguły' dotyczącej ramp.
Druga część (różnica w typach o 1) - utworzyłem  FS#21487 
Komentarz od sdsyc (sdsyc) - niedziela, 19 luty 2017, 21:56 GMT+2
W innym miejscu (Wrocław, pl.Strzegomski) reguła "różnica o 1 w typach" nie pomaga w sygnalizowaniu manewru

Wczytywanie...